نحوه انتخاب یک بال مناسب

عموما از خود سئوال میکنیم که آیا پاراگلایدر من با نوع پروازی که دارم ،  مطابقت دارد و برای پرواز من مناسب است ؟
اولین چیزی که باید برای شما روشن و واضح باشد اینست که پاراگلایدر را برای چه میخواهید و یا بهتر بگوئیم  ، چه نوع پروازی دارید ؟
بطور کلی میتوانیم خلبانان را به چهار دسته مختلف طبقه بندی کنیم : اولین گروه کسانیکه تازه دوره مقدماتی  را تمام کرده و بدنیال اولین پاراگلایدر خود هستند . دوم کسیکه مدتی است پرواز میکند و میخواهد پارگلایدر اولیه اش  را با یک پاراگلایدر  بالاتر تعویض نماید . سوم خلبان با تجربه ای که در جستجوی یک بال با بهره وری بیشتر ولی بدون صرفنظر از امنیت است ، و آخرین گروه کسانیکه یک پاراگلایدر برای مسابقه میخواهند . اگر شما جزو آخرین گروه هستید ،  میتوانید از خواندن ادامه این مقاله صرفنظرکنید ، چراکه بطور حتم میدانید چه میخواهید و کمک زیادی به شما نمیتوانیم بکنیم . ولی اگر فعلاً در فکر مسابقه نیستید ، در سه گروه اول دقت و در یکی از آنها خود را جای دهید .
پس از این لحظه به بعد باید به دو نکته بسیار دقت کنید . اول اینکه به صرف داشتن یک بال فراتر از تجربه تان بیشتر و بهتر نخواهید پرید .
دوم اینکه در صورت داشتن شک وتردید بهتر است کمتر را به بیشتر ترجیح دهید .
در اکثر اوقات ، تنها چیزی که با خرید یک پاراگلایدر بیشتر از تجربه بدست میاورید ، فرود زودتر در بدترین شرایط است هر چند این شرایط بدترین وضعیت روحی باشد . استفاده از بالهایی که بطور واضح بالاتر از تجربه واقعی شخص است ، یکی از اشتباهات بسیار معمول پاراگلایدرسوارها محسوب میشود . کافی است سری به محلهای پر ترافیک پروازی بزنید تا ببینید که صاحبان بیشتر بالهایی که در آنجا دیده میشوند ، فکر میکنند که بال آنها بیشتر پرواز میکند , در صورتیکه در پاراگلایدر مهمتر از بال , خلبان است و یا بهتر بگوئیم ترکیب بال + خلبان است , و با درک و شناخت مناسب , بهترین نتایج حاصل میشود .
بیش از یک دهه پیش "رابی ویتال " با یک پاراگلایدر "بلک مجیک " (آموزشی) بیش از هفتاد کیلومتر پرواز کرد . پس تا وقتیکه هفتاد کیلومتر نرفتید , گناه را به گردن پاراگلایدر نیاندازید و اگر بین چند مدل شک دارید , حتم داشته باشید که در این مورد ، کم آوردن بهتر از زیاد آوردن است . با یک پاراگلایدر آسانتر , با راحتی و آرامش بیشتری پرواز میکنید و بهتر و بیشتر یاد میگیرید . بدین ترتیب اگر با پاراگلایدر بخاطر لذتش پرواز میکنید , بخاطر یک انتخاب بد , پروازتان را تلخ نکنید . بسرعت سوزاندن دوران مختلف زندگی خوب نیست و در پاراگلایدر علاوه بر خوب نبودن , خطرناک هم میباشد . فراموش نکنید که یک پاراگلایدر سوار (پرنده) خوب , پرنده ای است که در این رشته به پیری برسد , پس عجله نکنید و تند نروید .

 

کدام بال امن است ؟
امنیت ، نگرانی مشترک خلبانان و تولیدکنندگان است . بهره وری خالص اگر با امنیت همراه نباشد هیچ فایده ای ندارد . بهمین منظور سازمانهای بین المللی وجود دارند که با انجام تستها و امتحانات میزان امنیت هر پاراگلایدر را ارزیابی میکنند .
معروفترین آنها افنور فرانسه و دی.اچ.وی آلمان هستند . هم اکنون برای هماهنگی و یکی شدن نتایج اصلاحیه های این دو سازمان ، یک کمیته اروپائی بوجود آمده که هدف آن ایجاد یک سیستم اصلاحیه (سی.ایی.ان) ادغام شده برای تمامی کشورهای اتحادیه اروپا است .
این سیستم پاراگلایدرها را به چهار گروه مختلف تقسیم میکند : کلاس استاندارد - کلاس پرفو - کلاس مسابقه و دو نفره .
تصمیم در مورد طبقه بندی مدل ارائه شده در افنور بعهده تولید کننده است . زیرا امتحانات هر کلاس و عکس العملهای آن برای هر گروه متفاوت است . در کلاس استاندارد 17 مانور های مختلف انجام میشود که تمامی آنها بدون دخالت خلبان با موفقیت باید پشت سر گذاشته شود . در کلاس پرفو همین تعداد مانور انجام ولی اجازه دخالت خلبان ، مطابق با دستورات کتاب " دستورالعمل استفاده بـال" داده میشود . زمان بازگشت به حالت معمولی پرواز (جبران) و زاویه چرخش قابل قبول در پاراگلایدر در کلاس پرفو بیشتر از کلاس استاندارد میباشد . کلاس مسابقه فقط دوازده مانور دارد . زیرا این مدلها تنها برای خلبانان با تجربه ای طراحی شده که آنرا ناخواسته تحریک نمیکنند و یا بصورت معقول و مناسب در موقعیتهای خطرناک آنرا حل و فصل مینمایند . سازمانهای مذکور با این روشها سعی در رفع مشکلات سیستمهای قدیمی دارند . حروفهایی که در سیستم قدیمی می آمدند ، معایب ومزایای خودشان را داشتند ، همانطوریکه سیستم فعلی و آنهائیکه در آینده میایند ، خواهند داشت . زیرا هر روش اصلاحیه ، هر چقدر هم که تصفیه شده باشد ، نقاط ضعفی را بهمراه خواهد داشت . بهمین دلیل نتایج آن فقط و منحصراً جهت راهنمایی است .

تفاوت افنور و دی.اچ.وی
 هنوز هم بسیاری فکر میکنند که این دو سیستم اصلاحیه بنوعی با هم مرتبط هستند و برای هر طبقه بندی افنور میتوان یک معادل دقیق دی.اچ.وی یافت . باید گفت که خیر  ، اینطور نیست . افنور و دی.اچ.وی هیچ ربطی بهم دیگر ندارند . آنها امتحانات و روشهای متفاوتی را برای گرفتن نتایج مختلف بکار میگیرند . بسیار مهم است که این اختلافات را بدانید تا بفهمید واقعاً چه میخرید . وقتی یک بال برای تست به افنور میرود ، تولیدکننده میگوید که در چه کلاسی میخواهد بالش اصلاحیه بگیرد . مثلآ در مورد امگا پنج ، ادوانس درخواست کرد که بالش در کلاس مسابقه اصلاحیه بگیرد ، زیرا این سطح خلبانی بود که برای این مدل در نظر گرفته بودند . به زبان ساده تر، افنور هرگز امگا پنج را در چرخش منفی ، واماندگی ، ثبات در کله کردن و جمع شده گی تست نکرد . بر عکس در دی.اچ.وی وقتی یک بال برای تست میرود ، بدون در نظر گرفتن اینکه تولید کننده برای چه کلاسی  این بال را میخواهد ، تحت تمامی امتحانات قرار میگیرد . سپس با توجه به نتایج امتحانات میگویند در چه کلاسی قرار دارد . بدین ترتیب طبیعی است که یک بال کلاس یک دی.اچ.وی بتواند بعنوان کلاس مسابقه افنور تست و تائید شود . ولی غیر ممکن است که یک بال استاندارد افنور بتواند در کلاس سه دی.اچ.وی قرار بگیرد .

منبع :اوج ایر

/ 0 نظر / 129 بازدید