تاریخچه پاراگلایدر

 توسعه و گسترش ورزش پاراگلایدر مانند بیشتر هواپیماها در ابتدا کند و آهسته بود، ولی در رابطه با پاراگلایدر اینطور نیست چون بعد از مدتی نمادی از تلفیق ذوق ورویاها، باعث شد نظرات وتجارب گوناگون پروازی کنار هم جمع ودست به دست هم داده تا بتوانند این ورزش با شکل کنونی اشت را به مرحله ظهور برسانند البته آغاز کار این عمل چندان خوب و آسان نبود و آن مانند سایر صنایع هوائی در ابتدا کاربرد نظامی پیدا کرد .در جنگ جهانی ،من مسئول توسعه وتحقیقات علوم نظامی وفن آوری دررابطه با تسلیحات از جمله زیر دریایی بودم در آن زمان تنها مشکل ما عدم دسترسی به نوآوری و حیات فنی خوب امروزه علوم الکترونیک درهدایتهای آبی وکارائی کم ابزارها در صنعت بود که پیشرفت امور را کاهش می داد دراین زمینه بدانید اگر ضمن کار نتوانید مسیر را بیابید عدم توانائی در جهتت یابی چندان عمل ساده ای نیست دراین مواقع برای نجات و رهائی از مخمصه بایستی به خود اعتماد به نفس داده و شجاعت را حفظ کنید بدین جهت برای ایجاد عزم راسخ در رویارویی با مشکلات مهارت یدک کشی بال وچتر نجات بر پشت خلبان در ارتفاع گسترش یافت.متاسفانه مانسبت به دیده بان تنهای مستقر در سکوی چوبی بزرگ بالای دکل کشتی فقط می توانیم تصور کنیم که در آنجا لذت می برد ولی درآن دوران میان دریا وقتی که چشمان وی او را از نزدیک شدن دشمنان آگاه ساخته و به اعلام خطر وامی داشت مواقعی بود که باعث هیجان و شیرجه زدن وتقلای وی در آب می شد بنابراین متوجه می گردیم که عامل ترس در پرواز شجاعت واعتماد به نفس خلبان را از بین می برد.
ادامه در . . . .

 


بعد از اولین جنگ جهانی تمرین یدک کشی برروی زمین بوسیله چترهای نجات رایج و درآلمان وهلند رشد محسوسی در کارها را حاصل ساخت جنگ جهانی دوم اینگونه تمرینات خاتمه یافت ولی بعد از پایان آتش این جنگ خانمان برانداز بیشتر از یک هزار پایگاه هوائی دراروپا وامریکا تعطیل شد این امر باعث گردید مکانهای رها شده پرواز هواپیماها فضاهای مناسبی برای عملیات روز افزون یدک کشی چترهای نجات گردد.تامقصد هنوز راه بسیاری در پیش بود اما به هر حال موضوع بکارگیری چترهای نجات ضرورت استفاده از قوه نیروی کشش جهت تولید نیروی برآ را به وجود آورد ولی گذشته از این در عملیات تمامی آنها قابلیت هدایت خوبی نداشتند بطوری که عمل رها سازی طناب چندان مثمر ثمر نبود. پس از مدتی چترهای پیشرفته تری ظهور کردند این نوع چتر جدید با سبکی جدید با ساختمانی دوکی شکل وتحت فرمان طراحی شده بود که بخشهای میانی بزرگتر آن جهت پیشروی به سمت جلو وتولید نیروی برآ و به دست آوردن سرعت به شکل خاصی بریده و درآورده شده بود آنها تااواخر سالهای 1950توسط شرکت های سازنده چترهای نظامی رواج داشتند و این امر باعث شد ورزش چتر بازی تغییر اساسی یافته وعملیات یدک کشی با آن به کار گرفته شود.چترهای پیشرفته بر خلاف نوع مرسوم که حرکت نزولی تقریبا عمودی را داشتند به ازای هر 30سانتیمتر افت با 2/5پا پیشروی به سمت مقابل می سریدند که به علت سرعت کم و وجود نیروی کششی شرائط مطمئن و بی خطری را در عملیات حاصل می ساخت و این عامل باعث گردید سواری با چتر توسط قایق بر فراز آسمان سواحل زیبای جهان فرصت خوبی برای تفریح گردشگران در استفاده از تعطیلاتشان گردد. گام بعدی تکامل توسط سازمان هوائی ناسا برداشته شد آزمایشات آنان در غالب ساخت موشک راه گشایی شد تا امکان طراحی های گوناگون در زمینه چترهای قابل هدایت ازجمله بالهای روگالو فراهم گردد این تحقیقات خیلی زود به شکل جدید بالهای مثلثی و چترهای دارای هوای کوبشی ادامه یافتند و عامل محرکی در پیدایش ورزش جدید پاراگلایدر گشتند.سرانجام یدک کشی با چترهای از نوع کوبشی عامل تحریک گروهی شد که اتحادیه هوانوردی انگلستان را اوایل سالهای 1970در کوتاهترین مدت تشکیل دهند و چون طبیعتا با همان حالت یدک کشی و طی مسیر ثابتی د رارتفاع کارمی کردند ورزش خود را هوانوردی تحت فرمان نامیدند به هر حال رقابت درزمینه شجاعت و توانائی های فردی خیلی زود باعث تصویب آئین نامه و قوانین پروازی و لزوم اجرای آن را باعث گشت و شناوری در آسمان و سرازیری به سمت زمین برای بالا بردن مهارتهایشان ترغیب ساخت. مشکل کار با اینگونه وسائل که به بال یا چترهای چهار ضلعی معروف بودند این بود که سرعت آنها در حین عملیات نسبتا بالا و عمل فرود را دچار نقض می ساخت طوری که احتمال آسیب دیدن هر دو قوزک پا حتمی می شد که این عامل باعث کنجکاوی و تحقیق بیشتری در دستیابی به ویژگی های خوب عملیاتی گردید.د رانگلستان جان هاربو و آندره کرولی پس از اینکه با چند آزمایش و اجرا بوسیله دویدن توانستند از روی شیب به پروازدر آیند و مبادرت به ساخت چتر نجات چهار ضلعی نمودند اما تا صورت واقعی پیدا کردن پاراگلایدر امروزی هنوز راه بسیاری در پیش بود ولی این آزمایشات اولیه جان هاربو را به یکی از اولین خلبانهای آزمایشی و سپس سازنده و مربی پاراگلایدر مبدل ساخت شاید نام اولین شخصی که با موفقیت توسط اندام پا عملیات پاراگلایدر را اجرا کرد در گذران تاریخ فراموش شده باشد به هر حال طولی نکشید که جسارت و ماجراجوئی آنها را در یافتن شیبی که بتواند خواسته هایشان را ارضاع کند به انجام آزمایشات متعدد پروازی واداشت به همین دلیل بود که دراواسط سال1980 آئین نامه و قوانین پروازی وضع شد و تولد ورزش جدید را خبر داد که آن آغاز پرواز پاراگلایدر بود.

 

 

اطلاع از شرایط و ضوابط آموزش و ثبت نام پاراگلایدر

همواره برای کسانی که به آسمان عشق می ورزند و آرزوی پرواز در سر دارند این سؤال مطرح است که چگونه می توانند خلبان شوند؟ شرایط لازم آن چیست؟ چه مراحلی را باید پشت سر بگذارند و هزینه انجام این کار چقدر است؟ ممکن است حتی این سؤال برای خیلی ها مطرح باشد که در میان این همه رشته های هوانوردی بهتر است کدام را انتخاب کنند؟ در این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با این مقوله آشنا کنیم.

اگر قصد دارید خلبان شوید این را بدانید که تصمیم بزرگی در زندگی خود گرفته اید. یادگیری هنر پرواز فقط  کسب یک مهارت تازه نیست، شما با این کار آرام آرام به فرد دیگری تبدیل خواهید شد.  ما شما را تا رسیدن به هدف و آرزویتان همراهی خواهیم نمود.

 

 

خلبانی ورزشی چیست؟

امروزه رشته های زیادی در زیر مجموعه ورزشهای هوایی قرار می گیرند. اما همه آنها خلبانی محسوب نمی شوند. هدایت هر وسیله پرنده ای که بتواند در آسمان اوج بگیرد را خلبانی می گویند. وسایل پرنده ورزشی را می توان به دو دسته اصلی تقسیم نمود:

 

 

  1. وسایل پرنده بدون موتور (گلایدر ها) :وسایلی که برای اوج گیری مجبورند از جریانات بالارونده هوا استفاده کنند.

  2. وسایل پرنده موتور دار: که دارای نیروی پیشرانه برای پرواز هستند. مانند اغلب هواپیماهایی که با آن آشنایی دارید.

صحبت در این خصوص بسیار زیاد است و شما در قسمت مطالب علمی و خواندنی این وب سایت می توانید اطلاعات ارزشمندی در این باره بدست آورید. در اینجا می خواهیم شما را با یکی از جدیدترین وسایل پروازی دنیا آشنا کنیم. پاراگلایدر، وسیله ای بسیار سبک، قابل حمل، انعطاف پذیر با توانایی و قدرت پروازی بالا. نوع موتوردار شده آن پاراموتور نام دارد که در مطالب دیگری به آن خواهیم پرداخت.

 

پاراگلایدر چیست؟

پاراگلایدر وسیله ایست چتر مانند که شما را قادر می سازد با آن از فراز کوهها و ارتفاعات به پرواز در آیید و روی لایه های هوا سر بخورید، توسط جریانات بالارونده هوا اوج بگیرید، سپس وسیله را برای فرود در نقطه ای خاص هدایت کرده و فرود بیایید. وزن کلی این وسیله با تمام تجهیزات جانبی آن کمتر از 20 کیلوگرم است. به سادگی درون یک کوله پشتی جمع می شود و قابل حمل توسط یک نفر است. می توانید آنرا درون صندوق ماشین تان به هر نقطه که می خواهید ببرید. خلبانی با آن نیاز به کسب مهارتهای خاصی دارد که فقط با مراجعه به یک مربی آگاه می توانند آنرا فرا بگیرند.

 

چه کسانی می توانند پاراگلایدر را آموزش ببینند؟

مهمترین شرط خواستن است و داشتن سلامت کامل. هم خانمها و هم آقایان می توانند خلبان پاراگلایدر شوند. حداقل سن 16 سال برای این کار معین شده است.

 

چه کسی مجاز است پاراگلایدر را آموزش دهد؟

داشتن مهارت پروازی بالا ملاکی بر مجوز آموزش نیست. تدریس دروس تئوری و عملی خلبانی پاراگلایدر دارای نکات ظریف و فوت و فن های خاصی است که تنها خلبانان ماهری که آموزشهای مربیگری پاراگلایدر را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند می توانند خلبانی پاراگلایدر را آموزش دهند.